Мартула напредна 12.11.2008 18:05
През есента събирам зеленоклюн (Tricholoma equestre), популярно наричан прасенце, в Захорие. Най-често готвя и консумирам отлична супа от него. В атласа на гъбите на този уебсайт тази гъба е представена като отлична ядлива гъба.
Но каква беше изненадата ми, когато преди няколко дни купих от Павел Шкубъл Великия атлас на гъбите и открих в него Čírka zelenasta, класифициран като отровни гъби (стр. 168), които причиняват стомашно-чревно отравяне, както и отравяне, причинено от имунния отговор и образуването на антитела.
Как е възможно в единия атлас Зеленика да е посочен като отлична ядлива гъба, а в другия като отровна?
rufuss напреднал 12.11.2008 18:27
Мартула напредна 12.11.2008 21:10
Прочетох внимателно дискусията на 31 декември 2007 г. на тема: "ВНИМАНИЕ. Още една подозрителна гъба от кръга на любимите" и ми беше неудобно: да консумирам или да не консумирам?
С оглед на фактите, които се случиха в гореспоменатата дискусия, не би било вредно да се коригира информацията за „отлични ядливи гъби“ в Атланта за гъби на този сайт, поне в смисъл, че гъбата е годна за консумация, но може да причини стомашно-чревно отравяне при някои чувствителни индивиди, както и отравяне, причинено от имунен отговор и образуването на антитела.
rufuss напреднал 12.11.2008 21:43
Точно така реагирах преди година, когато разбрах за това и не го консумирам със сигурност
фуги 12.11.2008 19:50
със заплахата винаги прелиствах нов атлас гъби, за подобни неща, след около 10 години
Също така разбрах, че това, което събрах с 1 атлас, беше около 10r. отровен - това е развитие, може би ще бъде същото като при кафето - отначало беше вкусно, по-късно нежелано и днес отново е здравословно, нещо може да се дължи на така наречения човешки фактор и нещо на базата на атласа беше нарисуван
rufuss напреднал 12.11.2008 21:42
да, това е развитие, но не бих сравнявал много гъбите с кафето. Според мен кафето е по-скоро бизнес, отколкото растителна мазнина - масло, масло - мехлем и т.н. тъй като гъбите са област, която непрекъснато се изследва и много пъти ще изненада дори самите експерти, които са открили. това е един от изненаданите. така че аз така го разбирам, ако греша, моля поправете ме
J. Č. миколог, атлас, модератор 13.11.2008 08:03
Винаги съм инстинктивно избягвал електрическите крушки като подозрителен род. Мисля, че съм вкусил зелената крушка в буркан, но отсега нататък предпочитам да не.
Игор атласар 19.11.2008 10:50
Предпочитам да избягвам почти всички гъби, но всъщност не бих сложил крушка в устата си. Това е напълно безполезно.
Миколог Pekosek 13.11.2008 09:09
Наскоро видях статия за това някъде, вероятно в Mycological Proceedings. Решава се дали има 2 различни вида, единият от широколистни гори, а другият от иглолистни дървета. А именно отравянията са регистрирани само от плодни тела от иглолистни гори.
Мартула напредна 13.11.2008 10:03
Събирам тази чировка изключително от години само в иглолистни (борови) гори и въпреки факта, че я консумирам от години, не съм забелязал никакви здравословни проблеми, но човек никога не знае. така че вероятно ще го консумирам.
Máčik 13.11.2008 15:56
По време на отравянето на зеленината на Чировка жертвите я преяждат няколко дни подред.
Гъбите са „деликатес" и като такива трябва да се използват в кухнята. Суровите гъби изобщо не трябва да се ядат поради опасност от лямблиоза/ламбиаза /.
фуги 13.11.2008 19:59
просто "приказка", кризата Те никога не нараняват?
Máčik 19.11.2008 09:07
J.Pol. atlasár, миколог 16.11.2008 15:01
Във Франция беше обратното. У нас се добива за ядене в борови гори в продължение на много години (напр. Южна Моравия) и без последствия. Но въпреки това бих предпочел да го избегна, има много по-вкусни гъби.
Миколог Pekosek 16.11.2008 20:42
Виждате ли, опитвате се да запомните това, но когато има 2 опции, винаги се прилага обратното.
Миколог Pekosek 16.11.2008 20:47
Така че е различно
Петър Пумр: Мик. Сборник 2/2008:
". Въпросните симптоми на отравяне са възникнали след консумация на еленско месо от района на Югозападна Франция - Бордо, т.е. от находищата на крайбрежни пясъчни борови гори."
ladislavsevcik 16.11.2008 08:24
така че по ваше предложение си позволих да променя информацията в атласа. Превърнах го в негодно за консумация.
Мартула напредна 16.11.2008 13:04
Благодаря. След като разгледахме Атласа на този сайт, разбрах, че сте променили „Отлична годна за консумация гъба“ на „Неядителна гъба“. Но в графата „Значение“ той запази оригиналния текст: Това е отлична ядлива гъба, подходяща за супи и като съставка в различни месни ястия. Въпреки че в графата „Забележка/Интересни факти“ той отбеляза, че тя причинява определени алергии и различни отравяния при податливи индивиди, но чувствам, че такава модифицирана информация за тази гъбичка в Атласа на този сайт ще стане още по-смутена и дилема, независимо дали Čírka зеленикаво вкусна годна за консумация гъба или дали тя е негодна за консумация.
extremica atlasár 16.11.2008 13:23
И не бихте направили нещо по моя инициатива? Изумен съм от това кой може да се намеси в атласа.
Мартула напредна 16.11.2008 14:14
Съжалявам Мариан,
Не го исках и дори нямах намерение някой да се намесва в Атласа на този сайт по мое подбуждане. Просто исках да обясня защо Зелената нишка е представена в единия атлас като отлична ядлива гъба, а в другия - като отровна.
extremica atlasár 16.11.2008 14:20
Извинете Марта, но не отговорих на публикацията ви, а на семейство Шевчик. Вие го инициирахте и това е добре (въпреки че дискусията по тази тема вече се проведе). Но не е правилно, ако след предишната дискусия повече „възрастни потребители“, които имат право да го направят, не са си позволили да пренапишат нищо, изведнъж ще дойде някой Ладислав Шевчик и ще го направи. И дори ще го направи като 6-годишно дете!
J. Č. миколог, атлас, модератор 16.11.2008 16:13
Бих искал също да знам дефиницията на термина „старши потребител“. След днес някак не ме притеснява защо няма 350 от тях.
oldo миколог, главен модератор, atlasár 16.11.2008 18:20
досега не съм разбрал с каква правота този човек се е намесил в атласа. От кого е упълномощен да пренаписва, добавя и т.н. Поразително е
IgorK atlasár 16.11.2008 20:11
Съгласен съм, освен това, тъй като сега е променен, е много объркващо.
extremica atlasár 16.11.2008 20:44
Бих се интересувал много (и мисля, че не само аз) колко такива "възрастни потребители" има в сайта. Ако това е системна грешка, ще я взема. Но ако някой ми каже, че този "старшинство" е заслужен (и вероятно няма да е единичен случай), тогава не знам какво имам и трябва да помислим за това.
Игор атласар 19.11.2008 10:57
Първо, признавам, че имах възможността да редактирам текстовете в атласа (не знам дали все още съм). Но не смеех. Можете да поправите правописна грешка само тук и там. Ако някой иска да пренапише нещо в атлас в текста, няколко души трябва да знаят за това. Поне Янко Червенка. Само след одобрение можеше да отиде там. Без него сигурно нямаше да е правилно.
Игор атласар 19.11.2008 10:58
И аз го опитах - все още имам право да пренапиша каквото искам. Надявам се никога да не се напия и да пренапиша xixixixixixixí.
extremica atlasár 19.11.2008 11:04
И в това се състоеше Игор. По-възрастният потребител вероятно има тези опции автоматично. Въпросът беше само кой от „възрастните потребители“ ще стане „активен“.
Игор атласар 19.11.2008 11:12
Да! Ще изтрия всичко бързо
extremica atlasár 19.11.2008 11:16
Не е нужно да постиш. Бавно има същия ефект.
extremica atlasár 19.11.2008 08:57
Съжалявам, но ме отвлекоха. Искам да се извиня на Ладислав Шевчик. Той не е редактирал информацията в атласа като 6-годишно дете. Това наистина ми липсваше. Направи го като 9-годишен фазан. Като 6-годишно дете, той мълчи сега! Благодаря ви за разбирането.
IgorK atlasár 19.11.2008 11:18
може би го наранява и идва тук само няколко пъти. атласите могат да се редактират само от време на време.
extremica atlasár 19.11.2008 11:22
Може би това е фиксиращ атлас на непълно работно време.
IgorK atlasár 19.11.2008 11:23
Напълно възможно е, чух, че това не е добре платена работа и изисква саможертва.
extremica atlasár 19.11.2008 11:28
Какво мислиш Игор. Ще бъде ли достатъчно това, което заснехме тук, някой да забележи и нещо да се „случи“? Защото имам наистина различен робот.
IgorK atlasár 19.11.2008 11:31
miroperniš 19.11.2008 15:07
Има достатъчно тази нишка да бъде компетентно изтрита
extremica atlasár 19.11.2008 15:41
Ще ни кажете и причината?
Rados3berny 19.11.2008 16:04
Е, бих казал, че на Миро беше дадено правото да се намесва в атласа по чисто „словашки начин“. За приятелство, семеен бизнес, страна на сланина, сливова ракия. Който? Има много възможности.
serpico atlasár 19.11.2008 16:33
Един стар планински вълк надникна в „онова“ и устата му се отвори спонтанно и зъбите му изпъкнаха.
Rados3berny 19.11.2008 18:00
Извинете, печатна грешка! Това беше за Шевчик!
serpico atlasár 19.11.2008 18:08
Радвам се и познайте кой е имал предвид serpico?
miroperniš 19.11.2008 16:31
Всичко, което мога да ви кажа, е, че забравих за усмивката в края.
extremica atlasár 19.11.2008 18:07
Попитах дали ще кажете на нас, а не на мен.
Аманди напредна 19.11.2008 21:00
И защо трябва да се изтрива? вярно е описаното тук. Това е грешка в системата, само определени хора трябва да могат да се намесват в атласа. Доколкото знам, Роланд вече работи по него. За да знае Роланд на кои хора да предостави това право, той трябва да бъде 100% сигурен.
serpico atlasár 20.11.2008 02:21
Както понякога казвам „у дома“, спирам да мисля за нещата,
както казах Игор, информацията е минимално объркваща, тук е загрижена „играта“ на махрата и дори струната на пича, че всички я изпращат на ry. че той е "капо" тук и кой всъщност е той?
обективът "SLR" ?
SauceBox 19.11.2008 13:08
за пълно и за менюто на Ватикана
Rados3berny 16.11.2008 20:10
Обущар и Вие оттогава можете да се намесвате в атласа?
Емил_1 16.11.2008 13:19
Добър ден!
И за себе си. Като техник на радар в Бърно,. БА (над 60 години съм), набрах гъби и сложих в кухнята и се ожених за колеги - няма труп. Сега градинар и детегледачка.
Но до точката.
Прасчо, това е досадно? Глупости (3 месеца компютърно обучение: Вроцлав, Казан, Москва, Минск) и особено арменците в Ереван споменаха такива гъби, „че се казва, че са отлични в потентността!“.
.
Така че отговорете на лидерите!
J.Pol. atlasár, миколог 16.11.2008 14:54
В околностите на Ходонин зелените чигунки (морски свине) оценяват повече от гъбите. Събира се там почти масово и засега без последствия. Четох и различни статии за токсичността на този вид, главно от Франция, Полша и Дания. Все още не е ясно потвърдено дали става дума за същия тип крушка, която се събира у нас. Пробвах го лично и не е лошо. Не го събирам обаче за ядене, защото плодните тела са пълни с пясък и не е възможно да се отърва от него. Лично аз предпочитам гълъбите и кестените. Може би лилавата крушка е по-вредна за здравето от зелето, за това вече е писано. В момента се обсъжда токсичността на някои видове щайги и пързалки. В края на краищата дори обикновената пеперуда и певицата отдавна се считат за годни за консумация видове. Сигурно ще се чудим какво ще се събере или не след 20 години.
J. Č. миколог, атлас, модератор 16.11.2008 15:41
Източник: агенция JPP?
Máčik 19.11.2008 10:05
Не знам дали не би било подходящо окончателно да приключим дебата за прасенцата. De mortuis nil nisi bene, но ако инвалидите на юг. Гъбите като такива, за разлика от бирата, не принадлежат към основната храна/Grundnahrungsmittel/.В кухнята те се използват предимно за овкусяване
ястия или определени видове червен пипер и др. Не искам да започвам нова дискусия, но със сигурност
мнозина знаят за афинитета на някои видове към тежки метали. В противен случай на сев. полукълба ядат прасенца от сорго без последствия.
P.S.Ko има вкус да отиде в японска фуга?
P.P.S. Малко съм разочарован, че не ме направи старши потребител.
те ме видяха, трябва да признаят, че наистина съм старши, и да се наслаждаваме, по дяволите, така че знам.
serpico atlasár 20.11.2008 04:00
Наслаждавайте се не в рамките на определена умереност. вярвайте в посоката на ада, отговаряйте на иста.
vrutcan 10.10.2014 20:23
Никотин 11.11.2014 13:28
Китайски учени не препоръчват да се консумира не само T.equestre, но и T. terreum.
Буки 11.11.2014 08:32
Не разбирам напълно цитирането на текущия запис mycoweb.com без коментар. трябваше да е нещо в стил "блажено невежество"?
vrutcan 11.11.2014 09:35
Не добавих коментар, само преводът е странен, но се досещате.
Сега се консултирах с храната на тази гъба с приятел от Испания
те също го ядоха, но след това възникнаха затруднения сред хората на Франция, оттам и те
mycosity не препоръчва да се консумира тази гъба. Тези, които са я консумирали в Испания
те не изпитваха трудности при консумацията му, но въпреки това издадоха препоръка да не го консумират.
Пеша 11.11.2014 09:24
. Все още имам неясноти там. Мускулният пигмент, който запушва бъбречните канали, трябва да се освободи в скелетната и сърдечната мускулатура. Ако прасенцето се консумира само от време на време и в малки количества, дали боята не се отделя? Опасно ли е отделянето на самото багрило или запушва каналите в бъбреците? Може би не го разбрах правилно, не знам, но това ме отегчава в главата.